A fideszellenes hisztéria ellen való orvosság

A tízmillió útdíjszakértő országa

2013/02/01. - írta: dr Sör Kálmán

Apa, kezdődik!

Nem is Magyarországon élnénk, ha a Getronics visszalépésével meghiúsult e-útdíj tender nyomán nem kezdett volna el minden hazai (többé-kevésbé) írástudó szakérteni a témában.

A legújabb a Levegő Munkacsoport ötlete, miszerint össze kellene rakni Szlovákiával amink van, és majd együtt, vállvetve tartjuk a markunkat a kamionosok felé. Az elképzelést rögtön felkapták, és persze az index címlapja is rögtön ezzel a kevéssé átgondolt, de annál grandiózusabb ideával szembesít. Konstruktív ötlet, az.

Ilyenkor azért felmerül bennem, hogy vajon akinek a fejéből kipattant ez, az vajon látott-e már közelről ilyen vagy hasonló rendszert? Vagy csak annyit vél tudni, hogy GPS, mobilhálózat, és mindenki boldog.

Félreértés ne essék, ötletelni lehet, de nem ezzel az arroganciával, hogyaszongya "Úgy látjuk, hogy azok, akik Miniszterelnök Úrnak a sajáterős kifejlesztést javasolták, nem értenek az infokommunikációs fejlesztésekhez és eredményük bevezetéséhez, mert ezeknek a fejlesztéseknek mindenképpen van egy minimális időigényük". Mert csak egy GPS-vevőt kell berakni a kamionba, a Skytollra szépen nézni, és az majd küldi nekünk a pénzt, gondolom?

Lássuk miért hülyeség a felvetés! A rendszer lelke egy központi informatikai háttér, nevezzük most tudálékosan backoffice-nak. Ide érkeznek be a fedélzeti egységekről (OBU) az útdíj számításához szükséges információk. Itt a központi adatbázison kívül ez azért kapcsolódik egy rakás másik rendszerhez is, mint pl banki rendszerek, point of sales (ahol az eszközöket a felhasználók megveszik), a számlázás is lehet máshol, de általában a járműnyilvántartással is érdemes összekapcsolni.  Ez rögtön felvet egy rakás problémát, mert ugye ezeket valahogy a magyar oldalon is integrálni kellene.

Ezt a rendszert ugye nem a Skytoll szakemberei fejlesztették, hanem a norvég Q-Free ASA szállította - aki ugyanezt simán le tudná szállítani egy hazai megrendelőnek is, sőt - breaking news! - testre is szabják ha kérjük. Így kikerülve azt, hogy a szlovákokon keresztül üzengessünk a trondheimi Q-Free főhadiszállásra azzal kapcsolatban, hogy nekünk milyen igényeink vannak (a Skytoll csak üzemeltet!), valamint kiiktatnánk egy szereplőt, ezáltal is egyszerűsítve a tervezést és a jogi procedúrát.

Nem beszéltünk még arról, hogy a szlovák technológia nem exklúzíve GPS alapú. Az úgynevezett enforcementhez ugyanis bizony az utak mentén megfelelő infrastruktúra (RSU vagy reader), valamint mobil eszközök is kellenek - ez az alrendszer gondoskodik arról, hogy azok a csúnya bácsik és nénik, akik direkt vagy véletlenül nem fizetnek, ne tudjanak meglógni. Ez úgy tudom szlovák barátainknál DSRC alapú, szintén a Q-Free szállította (más technológia is létezik erre természetesen). Ugyanaz a probléma, mint ahogy fenn említettem: a hazai igényekhez a szállító tudja hozzáigazítani, nem a szlovák üzemeltető csapat.

Nem szeretném túlragozni a témát - órákon át lehetne erről beszélni. Maradjunk annyiban, hogy szerintem ha a lehető leggyorsabb kiépítés a cél (a kormány nyilatkozataiból én ezt szűrtem le) nem a szlovákokkal kellene tárgyalni, hanem a fejlesztést végző beszállítókkal. Miniszterelnök Úr - ne hallgasson a Levegő Munkacsoportra! A projektmenedzsmentet és koordinációt el tudja végezni a területen illetékes állami cégek valamelyike - a kulcskérdés itt a megfelelő beszállítók felkutatása és a velük történő megegyezés, minél gyorsabban.

46 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://orangeorder.blog.hu/api/trackback/id/tr865056976

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.02. 02:01:37

A levegősökről azóta tudjuk, hogy faszokból állnak, amióta megfúrták az Andor utca és Pilisvörösvár elkerülő megépítését.

A szlovák (osztrák, német) rendszer abból áll, hogy egy egység van az autóba szerelve, aminek a jelét olvassa az út menti másik egység. Eddig tart az a része a dolognak, amit egységesíteni kellene, de nem magyar-szlovák, hanem EU szinten. Jelenleg egy átlagos kamionban 5 Go-Box található. Lassan már a magyar egység beszereléséhez nem marad hely.

magyar ember teli szájjal 2013.02.02. 07:46:22

Magunk fejlesztjük ki, ezt megmondta Orbán Viktor Miniszterelnök Úr. Tehát nem értem, miért kell foglalkozni a Levegő Munkacsoporttal, és főleg nem tudom miféle szállítóról írsz, mikor az nem lesz.

dr Smittpálelnökúr 2013.02.02. 09:08:53

A posztolónak el kéne dönetenie mit akar írni.
Fikázza azokat, akik szerint nem lehet csak úgy, ukmukkfukk kiépíteni a rendszert.
Utána leírja, hogy nem lehet csak úgy ukmukfukk kiépíteni a rendszert.

Ettő függetlenül a lebegő mókacsoport seggfejek gyülekezete.

Spiro 2013.02.02. 09:11:34

A nevéből kiindulva gondolom, hogy a Levegő Munkacsoportot környezet védelmi szempontok kellene, hogy vezéreljék. Ha ez igaz, akkor az ő törekvésük, a lehető legkevesebb környezet szennyezés, ergo a szinte 0 közúti teherforgalom elérése.
Ha az is szempont, hogy ez a lehető legolcsóbban valósuljon ez meg, akkor talán a matrica díjak ördögi emelését kellett volna javasolniuk.

Az állam célja ennél összetettebb, de láthatólag a lehető legtöbb bevétel elérése a cél, de minek elkölteni erre a faszságra milliárdokat, ha egyszerűen a matricák árával történő játszadozással is el lehet érni ugyan azt az eredményt
(pl. kizárólag éves matrica forgalmazása esetén elegendő lenne a határátkelőknél, vagy azok közelében leolvasni a rendszámot a külföldiek rendszámát, és összevetni a matricás adatbázissal, a hazaiak pedig a kötelező biztosítással együtt vehetnék a matricát).

Egyébként az üzemanyagárak már tartalmaznak ilyen, olyan hasonló célú adókat szóval az sem lenne az ördögtől való, ha azok akik itthon tankolnak pl. visszatérítést kapnának a matrica árából, vagy nem is kellene matricát venni.

(Tankolásnál a rendszám felírása a számlára, vagy ennek elektronikus beküldése a matrica rendszerbe egyszerűsítené a dolgot, és az üzemanyag fogyasztás jól modellezi az úthasználatot –azaz a használat arányos díjfizetés is megvalósulna. Ez a személygépkocsikra is működhetne).

Jó lenne, ha nem újabb ás újabb adókon törnék a fejüket, hanem a kiadások csökkentésén. UFFF

jo.e 2013.02.02. 09:22:03

@magyar ember teli szájjal: Azért a "magunk fejlesztjük" nem hinném, h. azt jelentette, h. 1.lépésként holnap fellövünk egy gps műholdat :)

nick066 2013.02.02. 09:26:17

Én csak azt nem értem, hogy ha az útdíjfizetésnek az a VÉGSŐ célja, hogy lehetőleg minél több úton, a megtett út és a gépkocsi tömegének (vehetjük úgy, hogy az ezzel arányos fogyasztásának) arányában fizessen MINDENKI. Akkor erre az üzemanyag árában lévő (akár megelemelt) útadó miért nem alkalmas ?

Csak azért nem, mert korrupt hivatalnokok nem tudnának méregdrága rendszereket venni X vagy Y nagyon hálás beszállítótól ?

doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.02. 09:31:35

régen az volt a verdikt, hogy a focihoz mindenki ért, aztán a politikához is mindenki érteni kezdett, ma nem találni olyan területet itthon amihez ne mindenki értene...

Azon csodálkozom, hogy hogy csak itt tart az ország mégis?!

gyárvárosi 2013.02.02. 09:41:02

Egyszer végre szeretnék látni egy korrekt statisztikát, hogy a környezetszennyezésért mennyiben felelős a közlekedés, a hőerőművek, a vegyi üzemek, a kohászati üzemek, a hadiipar, a légi közlekedés..
Mert addig amig ilyenek nyilvánosan nem jelennek meg,csak mindenki a levegőbe beszél, a saját lovát dicsérve.
Lehet, ha az egész közúti szállítást, személygépkocsi forgalmat leállítanák, akkor sem csökkenne az elképzelt mértékben a környezetszennyezés?
A szlovákokkal-csehekkel pedig akkor lett volna még értelme közös rendszer kiépítésének, mikor ők elkezdték.Mert ugye hárman együtt valószínű nagyobb érdekérvényesítési képességgel rendelkeztünk volna, mint külön-külön.
Igaz a három ország hivatalosságai akkor egymást is figyelve, hát kevesebb ..jót... kaphattak volna?

zsitva 2013.02.02. 09:45:43

A Levegő Munkacsoportot - fínoman fogalmazva - nem az eszééért tartjuk.
Nem beszélve a nyílt zsarolós vezetőiről.
De most nem ez a beszélgetés tárgya.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Az őtdíjfizetés kiépítését nem kellene buzgó amatörökre és/vagy lelkesen önként jelenkező párt csinovnyokokra bízni.

Inkább olyanokra akik már működő rendszert mint saját munkájuk eredményét fel tudják mutatni.

egysmás 2013.02.02. 09:47:58

Orbán hülye, ha azt hiszi, egy ilyen rendszert ki lehet fejleszteni, át lehet adni úgy, hogy az idén működjön!

A dilettánsok arroganciája beszél belőle.

Engem a keresztény hitem miatt támadnak 2013.02.02. 10:16:50

Kedves Kálmán! Most beszéltem a Miniszterelnök Úrral. Köszöni szépen a megszólítást, üzeni továbbá, hogy a tanácsodat megfogadja, ne aggódj, nem fog hallgatni a Levegő Munkacsoport véleményére! Egyébként ne legyél ilyen mulya. Ha a gazdasági reformnál tökéletesen ignoráltuk a teljes közgazdászszakma, a közoktatási reformnál a pedagógustársadalom, az egészségügyi reformnál az orvosok és ápolók, a felsőoktatási reformnál az egyetemek és főiskolák, a kulturális -forradalomnál- elnézést, reformnál a közművelődési intézmények véleményét, akkor majd pont az elektronikus útdíjnál fogunk pont a Levegő Munkacsoport véleményére hallgatni? Egyébként a Miniszterelnök Úr köszöni szépen hozzászólást és itt a blogon kifejtett rendületlen támogatásodat. Írd meg a címed az orbanviktor@orbanviktor.hu címre, fog küldeni egy dedikált fotót. Ha kéred, fürdőruhásat (bikiniset). Azt kéri továbbá (és én is arra kérlek), hogy a Klebelsberg Központról ne nagyon írjatok inkább semmit. További jó blogolást, tisztelettel, S. Zsolt.

a Presbiter 2013.02.02. 10:23:52

@Engem a keresztény hitem miatt támadnak:
Áldás, békesség Zsolt úr. Aztán kerül valami a puskavégre eme hétvégén es?

magyar ember teli szájjal 2013.02.02. 10:41:30

@jo.e: Ezt még nem is mondta Orbán Viktor Miniszterelnök Úr. Amint ezt mondja, úgy lesz. Azt mindenesetre hozzátenném ehhez a témához, hogy a nemzetközileg irigyelt augusztus 20-i Tűzijáték mutatja, hogy mi nyugati tőke bevonása nélkül is a rakétatudomány élvonalába tartozunk (nem feledkezve meg a Gyurcsány-kormány miatti borzalmas tragédiáról).

Baines 2013.02.02. 10:46:32

@nick066: Egy kamion eldöcög úgy 800 km-t egy tankolással. Kies hazánkon bőven keresztül lehet menni 600 km-t utazva. Be lehet építeni az üzemanyagok árába az extra útdíjat, de szerintem valamiért kevesen fognak élni a magyarországi tankolás lehetőségével...

Mertcsak 2013.02.02. 10:57:59

Pont a Szlovák rendszert használnák itthon is a sötétződek?! A legótvarabb az összes közül!

Serious Sam 2013.02.02. 11:04:09

Pont a Szlovák rendszert vennék át????? :)))))
Láttatok már szlovák Go-boxot???
Akkora, mint egy táskarádió, és szivargyújtóra kell dugni, hogy működjön... Nesze neked XXl. századi technika..... Az egész európai szakma rajtuk röhögött, amikor bevezették.
Akkor már inkább az osztrák, vagy a cseh, cigisdoboz méretű box, és nincs szüksége külön áramforrásra.

nick066 2013.02.02. 11:05:03

@Baines: én EU szinten gondoltam. Maga az útdíjfizetés is EU-s ötlet, ha jól értem. Ha minden EU országban az üzemanyag része lenne az útdíj, (amit forgalom arányában visszaosztanának az országoknak) az miért is lenne baj ? Nem költene el egy teljesen felesleges rendszerre eurómilliárdokat 27 ország ?

Baines 2013.02.02. 11:17:01

@nick066: "amit forgalom arányában visszaosztanának az országoknak" és ezt hogyan méred? És mi történik az UE-n kívülről jövő kamionokkal? És a többi ország miért dobná ki a saját (többnyire jól működő) rendszerét?

Netuddki. 2013.02.02. 11:19:13

@jo.e: "Azért a "magunk fejlesztjük" nem hinném, h. azt jelentette, h. 1.lépésként holnap fellövünk egy gps műholdat :)"

Tévedés! Egy ilyen rendszernek semmi köze a GPS-hez.
Jeladók kellenek és megfelelő kapuk ahol le tudják őket olvasni és továbbítani a központba. De ezt már fent is leírták...

eßemfaßom meg áll 2013.02.02. 11:19:30

@nick066: "Nem költene el egy teljesen felesleges rendszerre eurómilliárdokat 27 ország ?2

és akkor miből élnének meg szegény rendszerépítő cégek? Etetni kell az éhes szájakat nem csak kicsiny hazánkban.

Fehér Folt 2013.02.02. 11:20:49

MIT KERES EZ A SZAR AZ INDEX CÍMLAPJÁN?

Netuddki. 2013.02.02. 11:21:23

@kovi1970: Ja és igen! A lényeg az lenne, hogy a kocsiba szerelhető kütyü minél olcsóbb legyen, akkor talán az ecceri ótósok is tudnának használatarányosan fizetni, és nem kéne 1 napért 10 napot kifizetni ennek a rablóbandának...

egysmás 2013.02.02. 11:30:28

@kovi1970: Szerinted olcsóbban jönnél ki egy ilyen jeladóval egy Szeged oda-visszán, mint most a tíznapos matricával? :o

M. Péter 2013.02.02. 11:53:55

@nick066: 1. Az útban okozott kár a tengelyterhelés negyedik hatványával arányos, tehát egy teherautó vagy busz 1000-szer, 10000-szer annyit koptatja az utat, mint egy átlagos személyautó, de nem fogyaszt 1000-szer, 10000-szer annyit.

2. Ha az üzemanyag árába lenne beépítve, akkor az arra ösztönözné a kamionosokat, hogy amennyire csak tudnak, az EU-n kívül tankoljanak föl, és a csempészet is jövedelmezőbb lenne.

3. Az elosztáshoz mégis csak mérni kellene valahogy, hogy merre járnak a kamionok.

nick066 2013.02.02. 12:11:24

@M. Péter: "3. Az elosztáshoz mégis csak mérni kellene valahogy, hogy merre járnak a kamionok."

Statisztikailag semmivel sem lenne nagyobb hibája egy (mintavételes forgalomszámláláson alapuló) becslés szerinti elosztásnak, mint amekkora hibája van annak a feltételezésnek, hogy két azonos díjat fizető kocsi egyformán okoz kárt az útban.
Pl. egy kiegyensúlyozatlan kerék, vagy egy 30 tonnás szerelvény vészfékezése szerintem 10-dik hatványszoros kárt okoz, mintha ugyanaz a kocsi csak végiggurul az úton. Ennek ellenére ezeket, (de még azt sem hogy a sofőr útkárt okozva oldalbahugyozza-e a útpadkát vagy visszatartja) nem számítjuk bele a díjba, és így az e-útdíjjal sem lehet hiperpontos. Nem mindegy, hogy mi okozza azt a pontatlanságot (egy ingyenes becslés, vagy egy milliárd eurokért megépített rendszer, ami csak ugyanannyira arányos díjat mutat az útban okozott kárral.

nick066 2013.02.02. 12:22:31

@M. Péter: de mondok egy jobbat, az e-útdíj rendszerben egy 100 kg-nyi, 100m3 műanyag habszigetelést szállító kamion miért fizet ugyanannyi útdíjat mint egy 30 tonna ólomöntvény szállító ? Amikor az utóbbi 1000-szeres útkárt okoz szerinted is.

nick066 2013.02.02. 12:31:18

@M. Péter: "az EU-n kívül tankoljanak föl,"
A jelenlegi teljes EU-s gépkocsiforgalomnak jeletéktelen ezreléke lehet az, amit EU-n kívűl tankolt üzemanyaggal tesznek meg.

dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 12:39:33

@dr Kangörény: ha olyan Ford Focust akarsz venni, mint amit a szomszéd is, akkor egy autókereskedésbe mész be, nem hozzá - ha a minél gyorsabb telepítés a cél, akkor felesleges a szlovákokhoz menni, fel kell kutatni a megfelelő beszállítókat.

@Serious Sam: úgy tudom nem lejátszott meccs hogy GPS alapú legyen - teljesen jó lenne a hagyományos mikrohullámú rendszer is. Azon lehet vitatkozni hogy melyik kerül kevesebbe.

@Engem a keresztény hitem miatt támadnak: egy tangás dedikált képet leszel kedves a Miniszterelnök Úrról, Zsoltikám. :)

@M. Péter: nagyon jó gondolatok.

@nick066: kérdés, hogy mekkora overhead az adminisztráció - nyilván a minél egyszerűbb, kevesebb hibalehetőséget rejtő és olcsó megoldás lenne preferált. Kérdés, hogy amit írsz, az megfelelne -e ezeknek a kritériumoknak.

nick066 2013.02.02. 12:50:17

"mekkora overhead az adminisztráció"

az üzemanyagok jövedéki adójába beépíteni egy útadót 5 perces munka a jogalkotónak és 2Ft-nyi papírba kerül.
Ezzel szemben EU szinten a rendszer kiépítésére elköltünk GPS-re, OBD-re, kapukra mondjuk 50 milliárd EURO-t, ami csak egy nem sokkal útkár arányosabb fizetés eredményez. Megéri ?

vamá 2013.02.02. 13:01:40

Tisztelet Sör Kálmán!
Megbeszélhetjük a kérdést egy sör mellett, elöljáróban:
1. A gépkocsinyilvántartással nem szabad integrálni az útdíjszedést, mert az két különböző célú adatbázis. De nem is kell, mert akik regisztrálnak, azokról létrejön az útdíjszedő rendszer saját adatbázisa.

Ez tehát nem lehet gond.

2. A teherautókban a fedélzeti rendszer meglétét és működését tudtommal Szlovákiában is főként mobil járőrök ellenőrzik, tehát az ellenőrzés megindításához nem szükséges mindenhova útmenti DSRC olvasót telepíteni. Ráadásul a matricás kamerás rendszerből elvben átvehetők a rendszámok, és annak alapján már vizsgálható, hogy a teherautóban van-e OBU. Sőt, ha regisztrált, vagyis van benne OBU, akár föl is lehet hívni telefonon, hogy be van-e kapcsolva.
3. Az, hogy milyeninfokommunikációs hálózati úton jutnak el az adatok egy számlázási rendszerbe, nem releváns. De ha a két úthálózaton egy cég szedi az útdíjat, akkor nyilván mindegy, hogy milyen rendszám van az autón és honnan jelenti a fogyasztást.
4. Javaslatunk alapja az Euromatrica irányelv, ebben van szó a szomszédos országok úthálózatának egyesítéséről útdíjszedésileg.
5. Csehországban DSRC van, és amikor indultak, mi éppen az aktuális tender meghirdetésével és lefújásával voltunk elfoglalva.
6. Útdíjjal, útdíjszedéssel kapcsolatos anyagainkat megtalálja a levego.hu honlapon.

hackbard.celine 2013.02.02. 13:04:34

@kovi1970: a transzponderes rendszer olyan országokban működik jól, ahol fejlett az autópálya hálózat (Németország, Ausztria). Ezt Magyarországról nem mondhatjuk el.
A cseh példából kellene okulni: a forgalom egyszerűen leterelődött az útdíjmentes utakra, innentől drasztikusan megnőtt a településeken átmenő forgalom, azok az utak ráadásul eleve nem is alkalmasak ekkora terhelésre, sokkal nagyobb a kár és a környezetterhelés.
Ezért lenne szükséges egy olyan (GPS alapú) rendszer, amelyik a tényleges megtett utat méri attól függetlenül, hogy főúton vagy mellékúton tette meg a jármű, mert akkor a járművezető (vagy aki utasítja) nem érdekelt a főutak elhagyásában.
A tranzit forgalmat pedig a vasútra kellene terelni, de pl. a RoLa épp most állt le Románia felől.

tükörfúró 2013.02.02. 13:16:11

@nick066: na EZ a hülyeség ha valami

ugyanis nem lehet egy liter üzemanyga mindenkinek 850-1200ft, az azinnal kinyirná a gazdaságot, másnap hiperinfláció kezdődne..

viszont még ez is csak annyira lenne elég, hogy szintentartsuk a lerohadófélben lévő mellékúthálózatot, és a zergecsapás autópályákat

ahol drágapénzért kb lassabban lehet átlagosan személyautóval haladni, mitn a 90es években az egyszámú főutakon anno..

mert 5percenként kimászik eléd egy kamion, vagy mások a kamionok mögül, mindegy,

2sáv, sok 100 vagy 80 sebességkorlát, állandó terelések, több 10km-nyi lezárások, tulterhelt lényegében szállitmányozásra fenntartott 80-70 átlagsebességű, méregdrága rendszer

EZT megérné felszámolni, és a tranzittal megfizetteni annak tényleges nemzetgazdasági költségét, más kérdés, hogy mennyire van realitása

nick066 2013.02.02. 13:27:42

"ugyanis nem lehet egy liter üzemanyga mindenkinek 850-1200ft"

egy 2 másodperces számolást azért megért volna ez a hsz... Nem gondolod ?
Évente 3 milliárd liter üzemanyag fogy nálunk. Kusza Szem legvadabb lázálmában szeretne 75 milliárdot beszedni évente, (ha ebből levonjuk a rendszer kiépítésére költendő 40-50 milliárdot) akkor kb. 10 Ft/liter útadóval az üzemanyag árában ugyanott lennénk.
Ennyit pedig hetente mozog az ár, kb. észre sem vennénk, milyen gazdaság kinyírás, hiperinflációról beszélsz? Max. annak a fideszközeli bandának nyírná ki a gazdaságát akitől meg fogja az ország venni a rendszert.

Dinnyeköztársaság (törölt) 2013.02.02. 13:30:51

Most vajon fizetnek a külföldi kamionok?
És ha lesz ilyen rendszer, és nem fizetnek, ki állítja meg? Vagy sorompókat is kell telepíteni?

KopaszMercis 2013.02.02. 13:32:03

jah menjunk a norvegokhoz kilincselni... neked is aztan van eszed boven. Azt kurvara elfelejtjuk hogy volt magyar ceg, aki az evi 75 milliardot hozo rendszert hataridore kiepteni 52 milliardert.

Jah, hogy nem hirdettek masodik helyezettet, ezert az nem lenne jogszeru. Bar csak olyan amator dilettans cigany miniszterelnokunk es kormanyunk lenne, aki kepes 2/3-dal olyan gaztattekre, hogy egy toldozott foldozot amator debilek altal irt szar alkotmany tesz a nyakunkban. Akkor pikk pakk meglehetne oldani ezt, es atirni visszamenoleges hatallyal a torvenyt, hogy attol meg a masodik helyezett a masodik helyezett es epitse ki, ahogyan megigerte - igaz dragabban - hogy ne az adofizetoknek kelljen azt a 75 milliardot osszedobni addig sem.

A baj a masodik helyezettel valszeg az, hogy nem tudja kinek a zsebet kellene megtomni, mert nincsen ilyen jellegu "szakertelme"

Komolyan megerdemli ez az orszag ezt az egeszet...

vamá 2013.02.02. 13:32:49

@tükörfúró: Egyetértek,erre való a kilométer- és szennyezésarányos útdíj minden úton. Az üzemanyagra terhelés ellen szól az infrastruktúrahasználati díj esetében, hogy az útterhelés nem teljesen arányos az üagfogyasztással, és jönnek az alernatív hajtások is.
A környezetterhelési díj esetében pedig az szól ellene, hogy nem mindegy, hogy az a dízel egy EURO V. vagy egy EURO V., netán egy EURO 0 motorral fölszerelt autót mozgat-e.

Svájcban minden úton fizetnek a kamionok, és mégis nő a forgalom az országutakon, a transit is. Attól tehát nem kell félni, hogy a fuvaroztatók nem tudják megfizetni az útdíjat -- ami egyébként is töredéke a teljes szállítási költségnek.

vamá 2013.02.02. 13:36:53

@Dinnyeköztársaság: Fizetnek a külföldi kamionok, az EU tagországbeliek matricát vesznek, a többiek valahogy kilométerdíjat is fizetnek. De a matrica árát nem lehet tovább emelni (l. Euromatrica irányelv) egyrészt, és a bliccelőktől a behajtás gyerekcipőben jár másrészt.

vamá 2013.02.02. 13:38:32

@hackbard.celine: majdnem, de Németországban GPS-es rendszer van 2005 óta! Csak kiterjesztése megy nehezen az alsóbbrendű utakra, gondolom a fuvarozók ott is jóba vannak a kormánnyal. De azért elindult valami az utóbbi években.

vamá 2013.02.02. 13:39:34

@vamá: Euro V. vagy EURO VI.

dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 14:02:36

@KopaszMercis: remélem "magyar" alatt nem a T-Systemsre gondolsz. :)

dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 14:13:06

@vamá:

1. Ez félreérthető volt - az enforcementhez mindenképpen kell valamilyen "átjárás" a két adatbázis között. Ahogy a parkolós cégek is csinálják.

3. Ez így van, de nem is állítottam az ellenkezőjét.

Az egységes útdíjszedés európában egy álom egyelőre - nem tudok arról, hogy ez működne bárhol. Mivel jelentős bevételi forrásról van szó, ehhez, pláne válság idején, senki sem szeretne nyúlni szerintem.

Az írás lényege az volt, hogy teljesen felesleges a szlovák rendszer üzemeltetőjével (Skytoll) együttműködésre törekedni - náluk nincs meg az a know-how ami nálunk most kell, ráadásul kérdés az is, hogy a szlovák rendszer milyen licensz alapján működik (a szoftverek és a központi rendszer fejlesztői nem örülnének szerintem, ha az általuk a szlovákoknak leszállított rendszert elkezdenénk a két országra használni, ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy ez egyáltalán technikailag kivitelezhető). A kifejlesztés itthon nem opció - bár van egy-két olyan szakmai műhely, ahol értenek hozzá, de kész rendszert egyikük sem tud felmutatni. Marad az, hogy megkeressük a megfelelő beszállítókat. De ha van konkrét elképzelés, hogy hogyan is működne ez a szlovák kooperáció, én szívesen meghallgatom, lehet, hogy én nem értem amit mondotok.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2013.02.02. 14:15:18

1. Informatikusként hanyatt vágódtam (és a haverjaim is) a 33 milliárdos áron. Ezt mondtam "Nem tudom, mi ez, de 10 milliárdért megcsinálnám." Annyi kib*szott informatikai fejlesztést láttam, ahol segg hülyék értékelhetetlenül szart adtak el 50szeres áron, hogy fáj belé a szívem.

2. Az egyik induló "meggyőzte" a norvég alvállalkozót, hogy lépjen vissza. A 2. helyezett a T csoport volt 50 (!!!!) milliárdos ajánlattal. Csak úgy mondom.

3. Viktorékat nem lehet fenyegetni. Bár a határidőt nem biztos, hogy pontosan tartani tudják, de simán megcsinálható.

4. Az EU vagy leolvasós vagy GPS-es változatot támogat. A matrica árát korlátozza, azt már nem nagyon lehet tovább emelni. Az üzemanyag árát sem, mert akkor simán átmennek rajtuk tankolás nélkül.

5. Én híve vagyok az olcsó, de jó megoldásoknak, de nem értem, hogy ebben a szlovák megoldásban (aki még egyszer nagy betűvel írja a Szlovák, Magyar, Német szavakat, a k anyját és két hetes nyelvtantáborra ítélném) mi a jó? Teljesen zavaros baromságnak tűnik elsőre.

Engem a keresztény hitem miatt támadnak 2013.02.02. 14:53:45

@fofilozofus: "Nem tudom, mi ez, de 10 milliárdért megcsinálnám."

Na látod, ez a baj. Ha nem tudod, mi ez, ne beszélj bele.

vamá 2013.02.02. 15:03:18

@dr Sör Kálmán: Persze, azt én sem mondom, hogy biztosan működne egy szlovák együttműködés, de legalább meg kellene próbálni. És nem most mondtuk először, egy éve már írtuk Martony János km-nek. Miután nem ismerjük a háttérszerződéseket, bármi megtörténhet. A rendszámos azonosítás most kezd el úgy-ahogy működni az európai országok között, úgy hallom van olyan társaság, akiknek ha megmondasz egy X országbeli rendszámot, akkor behajtja tőle a ki nem fizetett parkolási díjat. De olyan egyszerűen nem megy, hogy összekapcsolsz két adatbázist, mert az ellentmond a személyes adatok (még valamennyire meglévő) védelmének.
Az EETS még valóban nem működik, de most, hogy Franciaországban is lesz 15 ezer km-es GPS, és hogy a német OBU-val már be lehet jelentkezni Ausztriában, szerintem már kézzelfogható közelségben van. A fuvarozók biztos, hogy szeretnék, különösen akik nem látnak ki a szélvádőn a sok OBUtól.
A többiben egyetértek.

KopaszMercis 2013.02.02. 16:09:29

@dr Sör Kálmán:
Nem magyar alatt arra az 500 emberre es az oket korul vevo csaladjaikra, akiket a Telekom elkuldott a kurva extra adok miatt karacsony elott. Na ezek kozul nem vesznek vissza egyet sem, pl azert mert ezt a tendert nem nyeri el T...

Egy ceg nem a tulajsondosi strukturatol magyar vagy sem, hanem attol az en szememben, hogy kik elnek meg belole, kiket szolgal ki stb.

fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2013.02.02. 17:48:45

@Engem a keresztény hitem miatt támadnak:

"Nem tudom, mi ez, de 10 milliárdért megcsinálnám."

Na látod, ez a baj. Ha nem tudod, mi ez, ne beszélj bele.

Hidd el, láttam már nem egy informatikai projektet. Hihetetlenül túl vannak árazva, de nem értem miért. Valószínűleg kurvára nem ért hozzá senki, azért. Azt szoktam mondani, hogy 1-2 milliárdból meg lehet csinálni, de 10-20-ból nem. Egyszerűen azért, mert ha túl sok pénz van valamire, a hiénák körbeveszik és még annál is szarabb lesz, mint ha a tizedét költötted volna rá. Egyszer majd a blogomon elmesélek egy megtörtént esetet, velem történt, égnek áll majd a hajatok!

Erről Makovecz jut eszembe, mikor mondta, hogy nem is érti, hogy lehet 10 milliárdból nemzeti színházat építeni. Ő max. 1-2-ből épített eddig, de mind nagy épület volt (ezek 10 éves árak, akkor mondta). Úgy látszik ez általános jelenség.

Az informatikai projekteknél egyébként 2-3 fasza gyerek csinálja meg a melót a végén. ők sem járnak rosszul, de közben kb. 15-20 ingyenélő fontoskodik. (A többségük közgazdász végzettségű, hihetetlenül fontos egyén és fingjuk sincs az egészről).
süti beállítások módosítása