Apa, kezdődik!
Nem is Magyarországon élnénk, ha a Getronics visszalépésével meghiúsult e-útdíj tender nyomán nem kezdett volna el minden hazai (többé-kevésbé) írástudó szakérteni a témában.
A legújabb a Levegő Munkacsoport ötlete, miszerint össze kellene rakni Szlovákiával amink van, és majd együtt, vállvetve tartjuk a markunkat a kamionosok felé. Az elképzelést rögtön felkapták, és persze az index címlapja is rögtön ezzel a kevéssé átgondolt, de annál grandiózusabb ideával szembesít. Konstruktív ötlet, az.
Ilyenkor azért felmerül bennem, hogy vajon akinek a fejéből kipattant ez, az vajon látott-e már közelről ilyen vagy hasonló rendszert? Vagy csak annyit vél tudni, hogy GPS, mobilhálózat, és mindenki boldog.
Félreértés ne essék, ötletelni lehet, de nem ezzel az arroganciával, hogyaszongya "Úgy látjuk, hogy azok, akik Miniszterelnök Úrnak a sajáterős kifejlesztést javasolták, nem értenek az infokommunikációs fejlesztésekhez és eredményük bevezetéséhez, mert ezeknek a fejlesztéseknek mindenképpen van egy minimális időigényük". Mert csak egy GPS-vevőt kell berakni a kamionba, a Skytollra szépen nézni, és az majd küldi nekünk a pénzt, gondolom?
Lássuk miért hülyeség a felvetés! A rendszer lelke egy központi informatikai háttér, nevezzük most tudálékosan backoffice-nak. Ide érkeznek be a fedélzeti egységekről (OBU) az útdíj számításához szükséges információk. Itt a központi adatbázison kívül ez azért kapcsolódik egy rakás másik rendszerhez is, mint pl banki rendszerek, point of sales (ahol az eszközöket a felhasználók megveszik), a számlázás is lehet máshol, de általában a járműnyilvántartással is érdemes összekapcsolni. Ez rögtön felvet egy rakás problémát, mert ugye ezeket valahogy a magyar oldalon is integrálni kellene.
Ezt a rendszert ugye nem a Skytoll szakemberei fejlesztették, hanem a norvég Q-Free ASA szállította - aki ugyanezt simán le tudná szállítani egy hazai megrendelőnek is, sőt - breaking news! - testre is szabják ha kérjük. Így kikerülve azt, hogy a szlovákokon keresztül üzengessünk a trondheimi Q-Free főhadiszállásra azzal kapcsolatban, hogy nekünk milyen igényeink vannak (a Skytoll csak üzemeltet!), valamint kiiktatnánk egy szereplőt, ezáltal is egyszerűsítve a tervezést és a jogi procedúrát.
Nem beszéltünk még arról, hogy a szlovák technológia nem exklúzíve GPS alapú. Az úgynevezett enforcementhez ugyanis bizony az utak mentén megfelelő infrastruktúra (RSU vagy reader), valamint mobil eszközök is kellenek - ez az alrendszer gondoskodik arról, hogy azok a csúnya bácsik és nénik, akik direkt vagy véletlenül nem fizetnek, ne tudjanak meglógni. Ez úgy tudom szlovák barátainknál DSRC alapú, szintén a Q-Free szállította (más technológia is létezik erre természetesen). Ugyanaz a probléma, mint ahogy fenn említettem: a hazai igényekhez a szállító tudja hozzáigazítani, nem a szlovák üzemeltető csapat.
Nem szeretném túlragozni a témát - órákon át lehetne erről beszélni. Maradjunk annyiban, hogy szerintem ha a lehető leggyorsabb kiépítés a cél (a kormány nyilatkozataiból én ezt szűrtem le) nem a szlovákokkal kellene tárgyalni, hanem a fejlesztést végző beszállítókkal. Miniszterelnök Úr - ne hallgasson a Levegő Munkacsoportra! A projektmenedzsmentet és koordinációt el tudja végezni a területen illetékes állami cégek valamelyike - a kulcskérdés itt a megfelelő beszállítók felkutatása és a velük történő megegyezés, minél gyorsabban.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.02.02. 02:01:37
A szlovák (osztrák, német) rendszer abból áll, hogy egy egység van az autóba szerelve, aminek a jelét olvassa az út menti másik egység. Eddig tart az a része a dolognak, amit egységesíteni kellene, de nem magyar-szlovák, hanem EU szinten. Jelenleg egy átlagos kamionban 5 Go-Box található. Lassan már a magyar egység beszereléséhez nem marad hely.
magyar ember teli szájjal 2013.02.02. 07:46:22
dr Smittpálelnökúr 2013.02.02. 09:08:53
Fikázza azokat, akik szerint nem lehet csak úgy, ukmukkfukk kiépíteni a rendszert.
Utána leírja, hogy nem lehet csak úgy ukmukfukk kiépíteni a rendszert.
Ettő függetlenül a lebegő mókacsoport seggfejek gyülekezete.
Spiro 2013.02.02. 09:11:34
Ha az is szempont, hogy ez a lehető legolcsóbban valósuljon ez meg, akkor talán a matrica díjak ördögi emelését kellett volna javasolniuk.
Az állam célja ennél összetettebb, de láthatólag a lehető legtöbb bevétel elérése a cél, de minek elkölteni erre a faszságra milliárdokat, ha egyszerűen a matricák árával történő játszadozással is el lehet érni ugyan azt az eredményt
(pl. kizárólag éves matrica forgalmazása esetén elegendő lenne a határátkelőknél, vagy azok közelében leolvasni a rendszámot a külföldiek rendszámát, és összevetni a matricás adatbázissal, a hazaiak pedig a kötelező biztosítással együtt vehetnék a matricát).
Egyébként az üzemanyagárak már tartalmaznak ilyen, olyan hasonló célú adókat szóval az sem lenne az ördögtől való, ha azok akik itthon tankolnak pl. visszatérítést kapnának a matrica árából, vagy nem is kellene matricát venni.
(Tankolásnál a rendszám felírása a számlára, vagy ennek elektronikus beküldése a matrica rendszerbe egyszerűsítené a dolgot, és az üzemanyag fogyasztás jól modellezi az úthasználatot –azaz a használat arányos díjfizetés is megvalósulna. Ez a személygépkocsikra is működhetne).
Jó lenne, ha nem újabb ás újabb adókon törnék a fejüket, hanem a kiadások csökkentésén. UFFF
jo.e 2013.02.02. 09:22:03
nick066 2013.02.02. 09:26:17
Csak azért nem, mert korrupt hivatalnokok nem tudnának méregdrága rendszereket venni X vagy Y nagyon hálás beszállítótól ?
doggfather · http://dogg-n-roll.blog.hu/ 2013.02.02. 09:31:35
Azon csodálkozom, hogy hogy csak itt tart az ország mégis?!
gyárvárosi 2013.02.02. 09:41:02
Mert addig amig ilyenek nyilvánosan nem jelennek meg,csak mindenki a levegőbe beszél, a saját lovát dicsérve.
Lehet, ha az egész közúti szállítást, személygépkocsi forgalmat leállítanák, akkor sem csökkenne az elképzelt mértékben a környezetszennyezés?
A szlovákokkal-csehekkel pedig akkor lett volna még értelme közös rendszer kiépítésének, mikor ők elkezdték.Mert ugye hárman együtt valószínű nagyobb érdekérvényesítési képességgel rendelkeztünk volna, mint külön-külön.
Igaz a három ország hivatalosságai akkor egymást is figyelve, hát kevesebb ..jót... kaphattak volna?
zsitva 2013.02.02. 09:45:43
Nem beszélve a nyílt zsarolós vezetőiről.
De most nem ez a beszélgetés tárgya.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Az őtdíjfizetés kiépítését nem kellene buzgó amatörökre és/vagy lelkesen önként jelenkező párt csinovnyokokra bízni.
Inkább olyanokra akik már működő rendszert mint saját munkájuk eredményét fel tudják mutatni.
egysmás 2013.02.02. 09:47:58
A dilettánsok arroganciája beszél belőle.
Engem a keresztény hitem miatt támadnak 2013.02.02. 10:16:50
a Presbiter 2013.02.02. 10:23:52
Áldás, békesség Zsolt úr. Aztán kerül valami a puskavégre eme hétvégén es?
magyar ember teli szájjal 2013.02.02. 10:41:30
Baines 2013.02.02. 10:46:32
Mertcsak 2013.02.02. 10:57:59
Serious Sam 2013.02.02. 11:04:09
Láttatok már szlovák Go-boxot???
Akkora, mint egy táskarádió, és szivargyújtóra kell dugni, hogy működjön... Nesze neked XXl. századi technika..... Az egész európai szakma rajtuk röhögött, amikor bevezették.
Akkor már inkább az osztrák, vagy a cseh, cigisdoboz méretű box, és nincs szüksége külön áramforrásra.
nick066 2013.02.02. 11:05:03
Baines 2013.02.02. 11:17:01
Netuddki. 2013.02.02. 11:19:13
Tévedés! Egy ilyen rendszernek semmi köze a GPS-hez.
Jeladók kellenek és megfelelő kapuk ahol le tudják őket olvasni és továbbítani a központba. De ezt már fent is leírták...
eßemfaßom meg áll 2013.02.02. 11:19:30
és akkor miből élnének meg szegény rendszerépítő cégek? Etetni kell az éhes szájakat nem csak kicsiny hazánkban.
Fehér Folt 2013.02.02. 11:20:49
Netuddki. 2013.02.02. 11:21:23
egysmás 2013.02.02. 11:30:28
M. Péter 2013.02.02. 11:53:55
2. Ha az üzemanyag árába lenne beépítve, akkor az arra ösztönözné a kamionosokat, hogy amennyire csak tudnak, az EU-n kívül tankoljanak föl, és a csempészet is jövedelmezőbb lenne.
3. Az elosztáshoz mégis csak mérni kellene valahogy, hogy merre járnak a kamionok.
nick066 2013.02.02. 12:11:24
Statisztikailag semmivel sem lenne nagyobb hibája egy (mintavételes forgalomszámláláson alapuló) becslés szerinti elosztásnak, mint amekkora hibája van annak a feltételezésnek, hogy két azonos díjat fizető kocsi egyformán okoz kárt az útban.
Pl. egy kiegyensúlyozatlan kerék, vagy egy 30 tonnás szerelvény vészfékezése szerintem 10-dik hatványszoros kárt okoz, mintha ugyanaz a kocsi csak végiggurul az úton. Ennek ellenére ezeket, (de még azt sem hogy a sofőr útkárt okozva oldalbahugyozza-e a útpadkát vagy visszatartja) nem számítjuk bele a díjba, és így az e-útdíjjal sem lehet hiperpontos. Nem mindegy, hogy mi okozza azt a pontatlanságot (egy ingyenes becslés, vagy egy milliárd eurokért megépített rendszer, ami csak ugyanannyira arányos díjat mutat az útban okozott kárral.
nick066 2013.02.02. 12:22:31
nick066 2013.02.02. 12:31:18
A jelenlegi teljes EU-s gépkocsiforgalomnak jeletéktelen ezreléke lehet az, amit EU-n kívűl tankolt üzemanyaggal tesznek meg.
dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 12:39:33
@Serious Sam: úgy tudom nem lejátszott meccs hogy GPS alapú legyen - teljesen jó lenne a hagyományos mikrohullámú rendszer is. Azon lehet vitatkozni hogy melyik kerül kevesebbe.
@Engem a keresztény hitem miatt támadnak: egy tangás dedikált képet leszel kedves a Miniszterelnök Úrról, Zsoltikám. :)
@M. Péter: nagyon jó gondolatok.
@nick066: kérdés, hogy mekkora overhead az adminisztráció - nyilván a minél egyszerűbb, kevesebb hibalehetőséget rejtő és olcsó megoldás lenne preferált. Kérdés, hogy amit írsz, az megfelelne -e ezeknek a kritériumoknak.
nick066 2013.02.02. 12:50:17
az üzemanyagok jövedéki adójába beépíteni egy útadót 5 perces munka a jogalkotónak és 2Ft-nyi papírba kerül.
Ezzel szemben EU szinten a rendszer kiépítésére elköltünk GPS-re, OBD-re, kapukra mondjuk 50 milliárd EURO-t, ami csak egy nem sokkal útkár arányosabb fizetés eredményez. Megéri ?
vamá 2013.02.02. 13:01:40
Megbeszélhetjük a kérdést egy sör mellett, elöljáróban:
1. A gépkocsinyilvántartással nem szabad integrálni az útdíjszedést, mert az két különböző célú adatbázis. De nem is kell, mert akik regisztrálnak, azokról létrejön az útdíjszedő rendszer saját adatbázisa.
Ez tehát nem lehet gond.
2. A teherautókban a fedélzeti rendszer meglétét és működését tudtommal Szlovákiában is főként mobil járőrök ellenőrzik, tehát az ellenőrzés megindításához nem szükséges mindenhova útmenti DSRC olvasót telepíteni. Ráadásul a matricás kamerás rendszerből elvben átvehetők a rendszámok, és annak alapján már vizsgálható, hogy a teherautóban van-e OBU. Sőt, ha regisztrált, vagyis van benne OBU, akár föl is lehet hívni telefonon, hogy be van-e kapcsolva.
3. Az, hogy milyeninfokommunikációs hálózati úton jutnak el az adatok egy számlázási rendszerbe, nem releváns. De ha a két úthálózaton egy cég szedi az útdíjat, akkor nyilván mindegy, hogy milyen rendszám van az autón és honnan jelenti a fogyasztást.
4. Javaslatunk alapja az Euromatrica irányelv, ebben van szó a szomszédos országok úthálózatának egyesítéséről útdíjszedésileg.
5. Csehországban DSRC van, és amikor indultak, mi éppen az aktuális tender meghirdetésével és lefújásával voltunk elfoglalva.
6. Útdíjjal, útdíjszedéssel kapcsolatos anyagainkat megtalálja a levego.hu honlapon.
hackbard.celine 2013.02.02. 13:04:34
A cseh példából kellene okulni: a forgalom egyszerűen leterelődött az útdíjmentes utakra, innentől drasztikusan megnőtt a településeken átmenő forgalom, azok az utak ráadásul eleve nem is alkalmasak ekkora terhelésre, sokkal nagyobb a kár és a környezetterhelés.
Ezért lenne szükséges egy olyan (GPS alapú) rendszer, amelyik a tényleges megtett utat méri attól függetlenül, hogy főúton vagy mellékúton tette meg a jármű, mert akkor a járművezető (vagy aki utasítja) nem érdekelt a főutak elhagyásában.
A tranzit forgalmat pedig a vasútra kellene terelni, de pl. a RoLa épp most állt le Románia felől.
tükörfúró 2013.02.02. 13:16:11
ugyanis nem lehet egy liter üzemanyga mindenkinek 850-1200ft, az azinnal kinyirná a gazdaságot, másnap hiperinfláció kezdődne..
viszont még ez is csak annyira lenne elég, hogy szintentartsuk a lerohadófélben lévő mellékúthálózatot, és a zergecsapás autópályákat
ahol drágapénzért kb lassabban lehet átlagosan személyautóval haladni, mitn a 90es években az egyszámú főutakon anno..
mert 5percenként kimászik eléd egy kamion, vagy mások a kamionok mögül, mindegy,
2sáv, sok 100 vagy 80 sebességkorlát, állandó terelések, több 10km-nyi lezárások, tulterhelt lényegében szállitmányozásra fenntartott 80-70 átlagsebességű, méregdrága rendszer
EZT megérné felszámolni, és a tranzittal megfizetteni annak tényleges nemzetgazdasági költségét, más kérdés, hogy mennyire van realitása
nick066 2013.02.02. 13:27:42
egy 2 másodperces számolást azért megért volna ez a hsz... Nem gondolod ?
Évente 3 milliárd liter üzemanyag fogy nálunk. Kusza Szem legvadabb lázálmában szeretne 75 milliárdot beszedni évente, (ha ebből levonjuk a rendszer kiépítésére költendő 40-50 milliárdot) akkor kb. 10 Ft/liter útadóval az üzemanyag árában ugyanott lennénk.
Ennyit pedig hetente mozog az ár, kb. észre sem vennénk, milyen gazdaság kinyírás, hiperinflációról beszélsz? Max. annak a fideszközeli bandának nyírná ki a gazdaságát akitől meg fogja az ország venni a rendszert.
Dinnyeköztársaság (törölt) 2013.02.02. 13:30:51
És ha lesz ilyen rendszer, és nem fizetnek, ki állítja meg? Vagy sorompókat is kell telepíteni?
KopaszMercis 2013.02.02. 13:32:03
Jah, hogy nem hirdettek masodik helyezettet, ezert az nem lenne jogszeru. Bar csak olyan amator dilettans cigany miniszterelnokunk es kormanyunk lenne, aki kepes 2/3-dal olyan gaztattekre, hogy egy toldozott foldozot amator debilek altal irt szar alkotmany tesz a nyakunkban. Akkor pikk pakk meglehetne oldani ezt, es atirni visszamenoleges hatallyal a torvenyt, hogy attol meg a masodik helyezett a masodik helyezett es epitse ki, ahogyan megigerte - igaz dragabban - hogy ne az adofizetoknek kelljen azt a 75 milliardot osszedobni addig sem.
A baj a masodik helyezettel valszeg az, hogy nem tudja kinek a zsebet kellene megtomni, mert nincsen ilyen jellegu "szakertelme"
Komolyan megerdemli ez az orszag ezt az egeszet...
vamá 2013.02.02. 13:32:49
A környezetterhelési díj esetében pedig az szól ellene, hogy nem mindegy, hogy az a dízel egy EURO V. vagy egy EURO V., netán egy EURO 0 motorral fölszerelt autót mozgat-e.
Svájcban minden úton fizetnek a kamionok, és mégis nő a forgalom az országutakon, a transit is. Attól tehát nem kell félni, hogy a fuvaroztatók nem tudják megfizetni az útdíjat -- ami egyébként is töredéke a teljes szállítási költségnek.
vamá 2013.02.02. 13:36:53
vamá 2013.02.02. 13:38:32
vamá 2013.02.02. 13:39:34
dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 14:02:36
dr Sör Kálmán · http://orangeorder.blog.hu 2013.02.02. 14:13:06
1. Ez félreérthető volt - az enforcementhez mindenképpen kell valamilyen "átjárás" a két adatbázis között. Ahogy a parkolós cégek is csinálják.
3. Ez így van, de nem is állítottam az ellenkezőjét.
Az egységes útdíjszedés európában egy álom egyelőre - nem tudok arról, hogy ez működne bárhol. Mivel jelentős bevételi forrásról van szó, ehhez, pláne válság idején, senki sem szeretne nyúlni szerintem.
Az írás lényege az volt, hogy teljesen felesleges a szlovák rendszer üzemeltetőjével (Skytoll) együttműködésre törekedni - náluk nincs meg az a know-how ami nálunk most kell, ráadásul kérdés az is, hogy a szlovák rendszer milyen licensz alapján működik (a szoftverek és a központi rendszer fejlesztői nem örülnének szerintem, ha az általuk a szlovákoknak leszállított rendszert elkezdenénk a két országra használni, ráadásul nem vagyok benne biztos, hogy ez egyáltalán technikailag kivitelezhető). A kifejlesztés itthon nem opció - bár van egy-két olyan szakmai műhely, ahol értenek hozzá, de kész rendszert egyikük sem tud felmutatni. Marad az, hogy megkeressük a megfelelő beszállítókat. De ha van konkrét elképzelés, hogy hogyan is működne ez a szlovák kooperáció, én szívesen meghallgatom, lehet, hogy én nem értem amit mondotok.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2013.02.02. 14:15:18
2. Az egyik induló "meggyőzte" a norvég alvállalkozót, hogy lépjen vissza. A 2. helyezett a T csoport volt 50 (!!!!) milliárdos ajánlattal. Csak úgy mondom.
3. Viktorékat nem lehet fenyegetni. Bár a határidőt nem biztos, hogy pontosan tartani tudják, de simán megcsinálható.
4. Az EU vagy leolvasós vagy GPS-es változatot támogat. A matrica árát korlátozza, azt már nem nagyon lehet tovább emelni. Az üzemanyag árát sem, mert akkor simán átmennek rajtuk tankolás nélkül.
5. Én híve vagyok az olcsó, de jó megoldásoknak, de nem értem, hogy ebben a szlovák megoldásban (aki még egyszer nagy betűvel írja a Szlovák, Magyar, Német szavakat, a k anyját és két hetes nyelvtantáborra ítélném) mi a jó? Teljesen zavaros baromságnak tűnik elsőre.
Engem a keresztény hitem miatt támadnak 2013.02.02. 14:53:45
Na látod, ez a baj. Ha nem tudod, mi ez, ne beszélj bele.
vamá 2013.02.02. 15:03:18
Az EETS még valóban nem működik, de most, hogy Franciaországban is lesz 15 ezer km-es GPS, és hogy a német OBU-val már be lehet jelentkezni Ausztriában, szerintem már kézzelfogható közelségben van. A fuvarozók biztos, hogy szeretnék, különösen akik nem látnak ki a szélvádőn a sok OBUtól.
A többiben egyetértek.
KopaszMercis 2013.02.02. 16:09:29
Nem magyar alatt arra az 500 emberre es az oket korul vevo csaladjaikra, akiket a Telekom elkuldott a kurva extra adok miatt karacsony elott. Na ezek kozul nem vesznek vissza egyet sem, pl azert mert ezt a tendert nem nyeri el T...
Egy ceg nem a tulajsondosi strukturatol magyar vagy sem, hanem attol az en szememben, hogy kik elnek meg belole, kiket szolgal ki stb.
fofilozofus · http://megmondomhogymihulyeseg.blog.hu/ 2013.02.02. 17:48:45
"Nem tudom, mi ez, de 10 milliárdért megcsinálnám."
Na látod, ez a baj. Ha nem tudod, mi ez, ne beszélj bele.
Hidd el, láttam már nem egy informatikai projektet. Hihetetlenül túl vannak árazva, de nem értem miért. Valószínűleg kurvára nem ért hozzá senki, azért. Azt szoktam mondani, hogy 1-2 milliárdból meg lehet csinálni, de 10-20-ból nem. Egyszerűen azért, mert ha túl sok pénz van valamire, a hiénák körbeveszik és még annál is szarabb lesz, mint ha a tizedét költötted volna rá. Egyszer majd a blogomon elmesélek egy megtörtént esetet, velem történt, égnek áll majd a hajatok!
Erről Makovecz jut eszembe, mikor mondta, hogy nem is érti, hogy lehet 10 milliárdból nemzeti színházat építeni. Ő max. 1-2-ből épített eddig, de mind nagy épület volt (ezek 10 éves árak, akkor mondta). Úgy látszik ez általános jelenség.
Az informatikai projekteknél egyébként 2-3 fasza gyerek csinálja meg a melót a végén. ők sem járnak rosszul, de közben kb. 15-20 ingyenélő fontoskodik. (A többségük közgazdász végzettségű, hihetetlenül fontos egyén és fingjuk sincs az egészről).